Senaste publikationer från fakulteten för utbildningsvetenskaper

  • Wickström, Johan

    Om känslor och verklig strävan

    Ingår i Clarté: partipolitiskt obunden socialistisk tidskrift, 2019.

  • Bengtsson, Stefan L.

    Engaging with the Beyond-Diffracting Conceptions of T-Learning

    Ingår i Sustainability, 2019.

    Open access
  • Nygren, Thomas; Brounéus, Fredrik; Svensson, Göran

    Diversity and credibility in young people’s news feeds: A foundation for teaching and learning citizenship in a digital era

    Ingår i Journal of Social Science Education, s. 87-109, 2019.

    Open access
  • Berg, Gita; Elmståhl, Helena; Mattsson Sydner, Ylva; Lundqvist, Eva et al.

    Aesthetic judgments and meaning-making during cooking in Home and Consumer Studies

    Ingår i Educare - Vetenskapliga skrifter, s. 30-57, 2019.

  • Andersson, Joacim; Risberg, Jonas

    The walking rhythm of physical education teaching: an in-path analysis

    Ingår i Physical Education and Sport Pedagogy, s. 402-420, 2019.

    Open access
  • Cekaite, Asta; Evaldsson, Ann-Carita

    Stance and footing in multilingual play: Rescaling practices and heritage language use in a Swedish preschool

    Ingår i Journal of Pragmatics, s. 127-140, 2019.

  • Magnússon, Gunnlaugur

    An amalgam of ideals: images of inclusion in the Salamanca Statement

    Ingår i International Journal of Inclusive Education, s. 677-690, 2019.

    Open access
  • Larsson, Esbjörn; Christensson, Jakob

    Svensson, Peter (Per) Reinhold

    Ingår i Svenskt biografiskt lexikon, s. 728 728-731 731, 2019.

  • Hemmi, Kirsti; Krzywacki, Heidi; Liljekvist, Yvonne

    Challenging traditional classroom practices: Swedish teachers' interplay with Finnish curriculum materials

    Ingår i Journal of Curriculum Studies, s. 342-361, 2019.

  • Wermke, Wieland; Rick, Sigrid Olason; Salokangas, Maija

    Decision-making and control: perceived autonomy of teachers in Germany and Sweden

    Ingår i Journal of Curriculum Studies, s. 306-325, 2019.

    Open access
  • Hellquist, Alexander; Westin, Martin

    On the Inevitable Bounding of Pluralism in ESE: An Empirical Study of the Swedish Green Flag Initiative

    Ingår i Sustainability, 2019.

    Open access
  • Wickström, Johan

    Inget att berätta, det är glömt

    Ingår i Clarté: partipolitiskt obunden socialistisk tidskrift, s. 52 52-53 53, 2019.

  • Edgren, Henrik

    "Det dyrbaraste av försvars- och anfallsmedel": En översiktlig studie om etablerandet av 1700-talets svenska skärgårdsflotta

    Ingår i Militärhistorisk Tidskrift, s. 29 29-52 52, 2019.

  • Nursey-Bray, Melissa; Palmer, R.; Smith, Timothy F.; Rist, P. et al.

    Old ways for new days: Australian Indigenous peoples and climate change

    Ingår i Local Environment, s. 473-486, 2019.

    Open access
  • Larsson, Esbjörn

    Problemet med vinster

    Ingår i Historisk Tidskrift (S), s. 152-154, 2019.

  • Melander Bowden, Helen; Sandlund, Erica

    Knowledge talk in performance appraisal interviews

    Ingår i Learning, Culture and Social Interaction, s. 278-292, 2019.

    Open access
  • Magnússon, Gunnlaugur

    Inclusive education and school choice: Lessons from Sweden

    Ingår i European Journal of Special Needs Education, 2019.

    Open access
  • Simaeva, I.N.; Budarina, Anna O.; Sundh, Stellan

    Cостояние и привлекательность инклюзивного и специального образования в России и странах Балтии

    Ingår i Baltic Region, s. 76 76-91 91, 2019.

    Open access
  • Törnqvist, Maria

    Living Alone Together: Individualized Collectivism in Swedish Communal Housing

    Ingår i Sociology, s. 1-16, 2019.

    Open access
  • Davis, Niki; Harris, Leona; Cunningham, Una

    Professional ecologies shaping technology adoption in early childhood education with multilingual children

    Ingår i British Journal of Educational Technology, s. 1320-1339, 2019.

  • Cunningham, Una; Rashid, Shaista; Le, Thinh

    The Effect of Learner Training on the Use of Digital Tools to Support English Writing Skills

    Ingår i Asian EFL Journal, s. 27-49, 2019.

  • Freduah, George; Fidelman, Pedro; Smith, Timothy F.

    Adaptive capacity of small-scale coastal fishers to climate and non-climate stressors in the Western region of Ghana

    Ingår i Geographical Journal, s. 96-110, 2019.

  • Österman, Tove; Bråting, Kajsa

    Dewey and mathematical practice: revisiting the distinction between procedural and conceptual knowledge

    Ingår i Journal of Curriculum Studies, 2019.

    Open access
  • Karlsson Sjögren, Åsa; Larsson, Esbjörn; Rimm, Stefan

    Agents and subjects: schooling and conceptions of citizenship in early nineteenth-century Sweden

    Ingår i History of Education, s. 297-316, 2019.

    Open access
  • Magnússon, Gunnlaugur; Göransson, Kerstin; Lindqvist,, Gunilla

    Contextualizing inclusive education in educational policy: the case of Sweden

    Ingår i Nordic Journal of Studies in Educational Policy, s. 559-574, 2019.

    Open access
  • Fernandes, Olga Abreu

    Language workout in bilingual mother-child interaction: A case study of heritage language practices in Russian-Swedish family talk

    Ingår i Journal of Pragmatics, s. 88-99, 2019.

  • Gonsalves, Allison J.; Silfver, Eva; Danielsson, Anna; Berge, Maria et al.

    "It's not my dream, actually": Students' identity work across figured worlds of construction engineering in Sweden

    Ingår i International Journal of STEM education, s. 1-17, 2019.

    Open access
  • Bråting, Kajsa; Madej, Lars; Hemmi, Kirsti

    Development of algebraic thinking: opportunities offered by the Swedish curriculum and elementary mathematics textbooks

    Ingår i Nordisk matematikkdidaktikk, NOMAD, s. 27-49, 2019.

    Open access
  • Nygren, Thomas; Guath, Mona

    Swedish teenagers’ difficulties and abilities to determine digital news credibility

    Ingår i Nordicom Review, s. 23-42, 2019.

    Open access
  • Hultin, Hanna; Eichas, Kyle; Ferrer-Wreder, Laura; Dimitrova, Radosveta et al.

    Pedagogical and Social School Climate: Psychometric Evaluation and Validation of the Student Edition of PESOC

    Ingår i Scandinavian Journal of Educational Research, s. 534-550, 2019.

  • Melander Bowden, Helen

    Problem-solving in collaborative game design practices: epistemic stance, affect, and engagement

    Ingår i Learning, Media & Technology, s. 124-143, 2019.

    Open access
  • Hallsén, Stina; Karlsson, Marie

    Teacher or friend?: consumer narratives on private supplementary tutoring in Sweden as policy enactment

    Ingår i Journal of education policy, s. 631-646, 2019.

    Open access
  • Törnqvist, Maria

    The making of an egalitarian elite: school ethos and the production of privilege

    Ingår i British Journal of Sociology, s. 551-568, 2019.

  • Magnússon, Gunnlaugur; Rytzler, Johannes

    Approaching higher education with Didaktik: university teaching for intellectual emancipation

    Ingår i European Journal of Higher Education, s. 190 190-202 202, 2019.

    Open access
  • Magnússon, Gunnlaugur; Göransson, Kerstin

    Perimeters of, and challenges to, the jurisdiction of Swedish special educators: an exploration of free text responses

    Ingår i European Journal of Special Needs Education, s. 257-271, 2019.

    Open access
  • Göransson, Kerstin; Lindqvist, Gunilla; Klang, Nina; Magnússon, Gunnlaugur et al.

    Professionalism, governance and inclusive education –: A total population study of Swedish special needs educators

    Ingår i International Journal of Inclusive Education, s. 559-574, 2019.

    Open access
  • Nordholm, Daniel; Andersson, Klas

    Newly appointed principals’ descriptions of a decentralised and marked adopted school system: An institutional logics perspective

    Ingår i Educational Management Administration & Leadership, s. 572-589, 2019.

  • Lidar, Malena

    Undervisningstraditioner i naturvetenskaplig undervisning i relation till utbildningsreformer i NO i årskurs 6

    Ingår i NorDiNa, 2019.

  • Håkansson, Michael; Kronlid, David O. Olof; Östman, Leif

    Searching for the political dimension in education for sustainable development: Socially critical, social learning and radical democratic approaches

    Ingår i Environmental Education Research, s. 6-32, 2019.

  • Mickelsson, Martin; Kronlid, David; Lotz-Sisitka, Heila

    Consider the Unexpected: Scaling ESD as a matter of learning

    Ingår i Environmental Education Research, s. 135-150, 2019.

    Open access
  • Sandström, Margareta; Klang, Nina; Lindqvist, Gunilla

    Bureaucracies in Schools—Approaches to Support Measures in Swedish Schools Seen in the Light of Skrtic’s Theories

    Ingår i Scandinavian Journal of Educational Research, s. 89-104, 2019.

  • Liljenberg, Mette; Nordholm, Daniel

    Organisational routines for school improvement: exploring the link between ostensive and performative aspects

    Ingår i International Journal of Leadership in Education, s. 690-704, 2018.

  • Ligozat, Florence; Lundqvist, Eva; Amade-Escot, Chantal

    Analysing the continuity of teaching and learning in classroom actions: When the joint action framework in didactics meets the pragmatist approach to classroom discourses

    Ingår i European Educational Research Journal (online), s. 147-169, 2018.

  • Harris, Leona; Cunningham, Una; Davis, Niki

    Languages seen are languages used: The linguistic landscapes of early childhood centres

    Ingår i Early Education, s. 24 24-28 28, 2018.

  • Rashid, Shaista; Cunningham, Una; Watson, Kevin; Howard, Jocelyn et al.

    Revisiting the Digital Divide(s): Technology-enhanced English Language Practices at a University in Pakistan

    Ingår i Australian Journal of Applied Linguistics, s. 64 64-87 87, 2018.

    Open access
  • Günther-Hanssen, Anna

    Begynnande naturvetenskap och könade kroppar i förskolans utelek: Emergent Science and gendered Bodies in Preschool Outdoor play

    Ingår i Tidskrift för Genusvetenskap, s. 8-30, 2018.

  • Hedefalk, Maria

    Diskurser om undervisning för hållbar utvecking på ett förskollärarprogram

    Ingår i Utbildning och Demokrati, s. 37-58, 2018.

    Open access
  • Bergeå, Hanna; Kågström, Mari; Annette, Lööf; Westin, Martin et al.

    Kännedom om dilemman kan leda till bättre samverkan

    Ingår i Universitetsläraren, 2018.

  • Engstrand, Rano Zakirova; Klang, Nina; Hirvikoski, Tatja; Allodi, Mara Westling et al.

    Reporting of Cultural Factors in Autism Research Publications in Sweden: Application of the GAP-REACH Checklist

    Ingår i REVIEW JOURNAL OF AUTISM AND DEVELOPMENTAL DISORDERS, s. 390 390-407 407, 2018.

    Open access
  • Ringarp, Johanna

    En skola för alla?: Den svenska grundskolans utveckling på kommunal nivå med fokus på geografisk rättvisa

    Ingår i Norsk pedagogisk tidsskrift, s. 4-15, 2018.

  • Harris, Leona; Davis, Niki; Cunningham, Una; de Vocht, Lia et al.

    Exploring the Opportunities and Challenges of the Digital World for Early Childhood Services with Vulnerable Children

    Ingår i International Journal of Environmental Research and Public Health, 2018.

    Open access
  • Alm Fjellborg, Andreas; Molin, Lena

    Vilka typer av uppgifter gynnar elever som följer kursplanen i svenska som andraspråk?: En undersökning med data från de nationella proven i geografi.

    Ingår i Acta Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge, 2018.

  • Sundh, Stellan

    Estonian, Latvian, Lithuanian, Russian and Swedish Young Learners’ Written Production in EFL - Descriptions and Comparisons of Their Use of Vocabulary

    Ingår i International Journal of Language & Linguistics, s. 17 17-27 27, 2018.

    Open access
  • Sundh, Stellan

    International exchange of ideas in student- interactive videoconferences: – sustainable communication for developing intercultural understanding with student teachers

    Ingår i Discourse and communication for sustainable education, s. 123 123-133 133, 2018.

    Open access
  • Van Poeck, Katrien; Östman, Leif

    Creating space for "the political" in environmental and sustainability education practice: a Political Move Analysis of educators' actions

    Ingår i Environmental Education Research, s. 1406-1423, 2018.

  • Sjögren, David

    Kärleksfullt tilltal, kvarsittning eller kroppsaga: En modellgenererande undersökning om korrektionsmedel i 1800-talets folkskolereglementen

    Ingår i Nordic Journal of Educational History, s. 37-66, 2018.

    Open access
  • Sjögren, David; Åström Elmersjö, Henrik; Anna, Larsson

    Notes from the editors

    Ingår i Nordic Journal of Educational History, s. 1-2, 2018.

  • Berg, Anne

    The nation in history

    Ingår i Historisk Tidskrift (S), s. 383-390, 2018.

  • Forsberg, Eva; Daniel, Sundberg

    Temaintroduktion -: Formeringen av det pedagogiska kunskapsområdet: mot ett forskningsprogram

    Ingår i Pedagogisk forskning i Sverige, 2018.

    Open access
  • Larsson, Esbjörn

    Simulerade krig i historisk belysning

    Ingår i Historisk Tidskrift (S), s. 724-730, 2018.

  • Hallsén, Stina; Nordin, Andreas

    Variations on Modernisation: Technological Development and Internationalisation in Local Swedish School Policy From 1950 to 2000

    Ingår i Scandinavian Journal of Educational Research, 2018.

    Open access
  • Frohlich, Miguel F.; Jacobson, Chris; Fidelman, Pedro; Smith, Timothy F. et al.

    The relationship between adaptive management of social-ecological systems and law: a systematic review

    Ingår i Ecology & society, 2018.

    Open access
  • Westin, Martin; Hellquist, Alexander

    Vad är rätt när folk tycker olika?: -En berättelse om medborgardialog, makt och kritisk pragmatism

    Ingår i Tidskriften PLAN, s. 53 53-69 69, 2018.

  • Liberg, Caroline

    Olika ämnen - olika läs- och skrivarter

    Ingår i Lisetten, s. 38 38-40 40, 2018.

  • Cameron, David Lansing; Tveit, Anne Dorthe; Jortveit, Maryann; Lindqvist, Gunilla et al.

    Comparative Study of Special Educator Preparation in Norway and Sweden

    Ingår i British Journal of Special Education, s. 256-276, 2018.

    Open access
  • Bezzina, Christopher; Paletta, Angelo; Alimehmeti, Genc

    What are school leaders in Italy doing?: An observational study

    Ingår i Educational Management Administration & Leadership, s. 841-863, 2018.

  • Hallesson, Yvonne; Visén, Pia

    Från källtext till elevtext: Spår av lästa ämnestexter i elevtexter i en årskurs 5-klass

    Ingår i Nordic Journal of Literacy Research, s. 98-120, 2018.

    Open access
  • Hofverberg, Hanna; Kronlid, David

    Human-material relationships in environmental and sustainability education: an empirical study of a school embroidery project

    Ingår i Environmental Education Research, s. 955-968, 2018.

  • Westin, Martin; Hellquist, Alexander

    Allt är inte möjligt, men inget är heller förutbestämt

    Ingår i Samhällsbyggaren, s. 30 30-31 31, 2018.

  • Larsson, Esbjörn

    Försvarsarbete ur ett genusperspektiv: Recension av Klas Kronberg (red.), Sömmerskor, tornsvalor och soldater: kvinnors försvarsarbete i Sverige sedan första världskriget

    Ingår i Militärhistorisk Tidskrift, s. 127-130, 2018.

  • Ekman Ladru, Danielle; Gustafson, Katarina

    "Doing family" at the soccer field: Creating Time and Space for Outdoor Play and Organized Leisure

    Ingår i Report / National Council on Family Relations, s. F4 F4-F5 F5, 2018.

  • Sumpter, Lovisa; Hedefalk, Maria

    Teachers' Roles in Preschool Children's Collective Mathematical Reasoning

    Ingår i European Journal of STEM Education, 2018.

    Open access
  • Zurita, Maria de Lourdes Melo; Cook, Brian; Thomsen, Dana C.; Munro, Paul G. et al.

    Living with disasters: social capital for disaster governance

    Ingår i Disasters. The Journal of Disaster Studies, Policy and Management, s. 571-589, 2018.

    Open access
  • Freduah, George; Fidelman, Pedro; Smith, Timothy F.

    Mobilising adaptive capacity to multiple stressors: Insights from small-scale coastal fisheries in the Western Region of Ghana

    Ingår i Geoforum, s. 61-72, 2018.

  • Nygren, Thomas; Johnsrud, Brian

    What Would Martin Luther King Jr. Say?: Teaching the Historical and Practical Past to Promote Human Rights in Education

    Ingår i Journal of Human Rights Practice, s. 287-306, 2018.

  • Palm Kaplan, Kristina

    Discourses in school algebra: the textbooks' different views on algebra and the positioning of students

    Ingår i Nordisk matematikkdidaktikk, NOMAD, s. 47-65, 2018.

  • Magnússon, Gunnlaugur; Nordmark, Jonas; Rytzler, Johannes

    Pedagogikens centrala frågor: En läsning av Klaus Mollenhauers Forgotten Connections. On Culture and Upbringing

    Ingår i Utbildning och Demokrati, s. 151-161, 2018.

  • Kauko, Jaakko; Wermke, Wieland

    The Contingent Sense-Making of Contingency: Epistemologies of Change in Comparative Education

    Ingår i Comparative Education Review, s. 157-177, 2018.

  • Le, Thinh; Cunningham, Una; Watson, Kevin

    The relationship between willingness to communicate and social presence in an online English language course

    Ingår i Jalt CALL journal, s. 43 43-59 59, 2018.

    Open access
  • Ekman Ladru, Danielle; Gustafson, Katarina

    'Yay, a downhill!': Mobile preschool children's collective mobility practices and 'doing' space in walks in line

    Ingår i Journal of Pedagogy, s. 87-107, 2018.

    Open access
  • Gejard, Gabriella; Melander, Helen

    Mathematizing in preschool: Children's participation in geometrical discourse

    Ingår i European Early Childhood Education Research Journal, s. 495-511, 2018.

    Open access
  • Danby, Susan; Evaldsson, Ann-Carita; Melander, Helen; Aarsand, Pål et al.

    Situated collaboration and problem solving in young children's digital game play

    Ingår i British Journal of Educational Technology, s. 959-972, 2018.

  • Forsberg, Håkan

    School Choice in Ethnically and Socioeconomically Heterogeneous Residential Areas

    Ingår i Sociologisk forskning, s. 23-52, 2018.

  • Hallesson, Yvonne; Visén, Pia; Folkeryd, Jenny Wiksten; af Geijerstam, Åsa et al.

    Four classrooms – four approaches to reading: Examples of disciplinary reading in social science subjects in years five and twelve

    Ingår i L1-Educational Studies in Language and Literature, s. 1-29, 2018.

  • Melo Zurita, Maria de Lourdes; Thomsen, Dana C.; Holbrook, Neil J.; Smith, Timothy F. et al.

    Global Water Governance and Climate Change: Identifying Innovative Arrangements for Adaptive Transformation

    Ingår i Water, 2018.

    Open access
  • Hofverberg, Hanna; Maivorsdotter, Ninitha

    Recycling, crafting and learning: an empirical analysis of how students learn with garments and textile refuse in a school remake project

    Ingår i Environmental Education Research, s. 775-790, 2018.

  • Törnqvist, Maria

    Rethinking intimacy: Semi-anonymous spaces and transitory attachments in Argentine tango dancing

    Ingår i Current Sociology, s. 356-372, 2018.

  • Cunningham, Una; King, Jeanette

    Language, Ethnicity, and Belonging for the Children of Migrants in New Zealand

    Ingår i SAGE Open, s. 1-11, 2018.

    Open access
  • Plummer, Ryan; Baird, Julia; Bullock, Ryan; Dzyundzyak, Angela et al.

    Flood Governance: A multiple country comparison of stakeholder perceptions and aspirations

    Ingår i Environmental Policy and Governance, s. 67-81, 2018.

  • Wickström, Johan

    "Lars Lönnroth, Det germanska spåret - en västerländsk litteraturtradition från Tacitus till Tolkien".

    Ingår i Historisk Tidskrift (S), s. 350-352, 2018.

  • Larsson, Esbjörn

    Hyddans son i ett framväxande parallellskolesystem: Skolavgifter och försörjningskrav vid de svenska allmänna skolorna under 1800-talets första hälft

    Ingår i Norsk pedagogisk tidsskrift, s. 133-144, 2018.

    Open access
  • Magnússon, Gunnlaugur; Göransson, Kerstin; Nilholm, Claes

    Varying access to professional, special educational support: a total population comparison of special educators in Swedish independent and municipal schools

    Ingår i Journal of Research in Special Educational Needs, s. 225-238, 2018.

  • Hultin, H.; Ferrer-Wreder, L.; Eichas, K.; Karlberg, Martin et al.

    Psychometric Properties of an Instrument to Measure Social and Pedagogical School Climate Among Teachers (PESOC)

    Ingår i Scandinavian Journal of Educational Research, s. 287-306, 2018.

  • Andersson, Joacim; Öhman, Marie; Garrison, Jim

    Physical education teaching as a caring act: techniques of bodily touch and the paradox of caring

    Ingår i Sport, Education and Society, s. 591-606, 2018.

  • Forsberg, Håkan

    Valet av utbildning på gymnasiemarknaden i socialt tillbakasatta områden

    Ingår i Sociologisk forskning, s. 23-52, 2018.

    Open access
  • Danielsson, Anna; Andersson, Kristina; Gullberg, Annica; Hussénius, Anita et al.

    Naturvetenskap för yngre barn – vilket kunskapsinnehåll (o)synliggörs i lärarstudenters beskrivningar av sin framtida undervisning.

    Ingår i Högre Utbildning, s. 1-13, 2018.

  • Nordholm, Daniel; Liljenberg, Mette

    Educational infrastructures and organisational memory: Observations from a Swedish perspective

    Ingår i Improving Schools, s. 255-268, 2018.

  • Rauniomaa, Mirka; Haddington, Pentti; Melander, Helen; Gazin, Anne-Danièle et al.

    Parsing tasks for the mobile novice: Orientation to the learner's actions and to spatial and temporal constraints in instructing-on-the-move

    Ingår i Journal of Pragmatics, s. 30-52, 2018.

  • van der Burgt, Danielle

    Children's Spatialities: embodiment, emotion and agency

    Ingår i Children's Geographies, s. 218-219, 2018.

    Open access
  • Hemmi, Kirsti; Krzywacki, Heidi; Koljonen, Tuula

    Investigating Finnish teacher guides as a resource for mathematics teaching

    Ingår i Scandinavian Journal of Educational Research, s. 911-928, 2018.