Urval av innehåll i utbildning för hållbar utveckling behöver uppmärksammas mer
21 maj 2019
Vad avgör vilka hållbarhetsfrågor som lyfts i skolan? Hur motiveras valet av röster och åsikter som kommer till tals? Forskare vid Uppsala universitet har tittat närmare på skolprogrammet Grön Flagg och menar att det behövs mer kunskap och verktyg som kan stötta praktiker som designar utbildningsmaterial att göra oundvikliga urval och avgränsningar.
Den nya artikeln, som är publicerad i tidskriften Sustainability, bygger på en studie av skolprogrammet Grön Flagg, ett av landets största initiativ inom utbildning för hållbar utveckling. I studien ingår intervjuer med strateger inom programmet samt analyser av informations- och undervisningsmaterial.
Studien visar att ett pluralistiskt undervisningsideal, som förespråkar att olika värderingar och perspektiv på en hållbarhetsfråga beaktas, har haft ett stort inflytande inom Grön Flagg. Samtidigt är delar av undervisningsmaterialet som används inom programmet normativt snarare än pluralistiskt – det pekar ut vissa beteenden och samhälleliga förändringar som önskvärda.
I intervjuerna med strategerna på Grön Flagg framkommer tre motiv som styr urvalet av vad som inkluderas i undervisningsmaterialet. Det rör sig om vetenskapliga fakta eller vetenskaplig konsensus, mål och lagar som bygger på politiska beslut, samt beslut tagna i demokratisk ordning av lärare och elevrepresentanter.
Många tidigare studier som idealiserar pluralism inom utbildning för hållbar utveckling beskriver avgränsningar som ett resultat av själva undervisningen, som uppnås när olika perspektiv beaktas och när elever och lärare tillsammans kommer fram till vad som är önskvärt. Utifrån analysen av Grön Flagg kritiserar artikelförfattarna Alexander Hellquist och Martin Westin dessa studier för att ignorera de urval och avgränsningar som måste göras redan under design och planering av undervisningen. Bristen på forskning som diskuterar hur dessa urval och avgränsningar kan göras på legitima sätt kan delvis förklara varför lärare upplever det pluralistiska idealet som utmanande. Som ett bidrag till fortsatt utveckling av pluralistisk utbildning för hållbar utveckling föreslår artikeln några konceptuella verktyg. Dessa kan stödja mer medvetna och transparenta beslut om urval och avgränsningar vid design och planering av undervisning, och även kritisk granskning av dessa beslut.
Studien är en del av ett internationellt forskningsprojekt som genomförts i samverkan med Swedesd - Internationellt center för lärande för hållbar utveckling vid Uppsala universitet, och institutioner i Afrika, Asien, Europa och Sydamerika.
Publikation
Hellquist, A; Westin, M. (2019) On the Inevitable Bounding of Pluralism in ESE—An Empirical Study of the Swedish Green Flag Initiative, Sustainability, DOI: 10.3390/su11072026
Nyheter
-
Egen dator i skolan påverkar inte studieresultatet
28 november 2019
Högstadieelever som får en egen dator genom skolan får varken bättre eller sämre studieresultat än andra. Det visar en ny rapport från IFAU – Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering i Uppsala. Däremot finns tendenser til...
-
Hjärnan i fokus under premiären av Metodlabbet
29 oktober 2019
Förra veckan startade Metodlabbet på Campus Gotland, en ämnesöverskridande plattform under ledning av Företagsekonomiska institutionen. Syftet är att ge forskare, lärare och studenter möjlighet att utveckla kunskap om, analysera och diskutera fors...
-
Fortbildning av lärare inom utbildning för hållbar utveckling på Campus Gotland
12 augusti 2019
Hur kan hållbarhetsfrågorna bli en integrerad del av undervisningen på Campus Gotland? Under våren har ett tiotal lärare och doktorander från olika discipliner utforskat hållbarhet och hur frågorna kan implementeras inom utbildning.
-
Uppsalapedagog ny ledamot i forskningsberedningen
09 augusti 2019
Regeringen har tillsatt en ny forskningsberedning som ska fungera som rådgivare till regeringen bland annat i utarbetandet av den forskningspolitiska propositionen. Elisabet Nihlfors, professor i pedagogik vid Uppsala universitet, är en av tolv le...
-
Medel till forskning om förändringsorienterad miljökommunikation
24 juni 2019
Internationellt center för lärande för hållbar utveckling (Swedesd) har tillsammans med SLU som huvudsökande beviljats medel till det fyraåriga forskningsprogrammet Transec om transformativ miljökommunikation av forskningsstiftelsen Mistra.
-
Avtal med NTI-gymnasiet om praktiknära forskning
20 juni 2019
Uppsala universitet och NTI-gymnasiet har skrivit avtal inom den nationella försöksverksamheten ULF med praktiknära forskning.
-
Två Uppsalaforskare i Sveriges unga akademi
27 maj 2019
Anna T. Danielsson, professor i didaktik och Ylva Söderfeldt, biträdande universitetslektor i idé- och lärdomshistoria, är två av åtta nya ledamöter i Sveriges unga akademi.
-
Urval av innehåll i utbildning för hållbar utveckling behöver uppmärksammas mer
21 maj 2019
Vad avgör vilka hållbarhetsfrågor som lyfts i skolan? Hur motiveras valet av röster och åsikter som kommer till tals? Forskare vid Uppsala universitet har tittat närmare på skolprogrammet Grön Flagg och menar att det behövs mer kunskap och verktyg...
-
Skrivretreat för doktorander med fokus på hållbar utveckling på Campus Gotland
10 april 2019
Den här veckan arrangerar Uppsala universitet en skrivretreat för forskarstuderande från olika länder på Campus Gotland. Syftet är att ge deltagarna möjlighet att skapa nya nätverk, utbyta kunskap samt få stöd i avhandlingsarbeten om hållbar utvec...
-
Konflikter kommer inte upp till ytan i medborgardialoger
25 mars 2019
Medborgardialoger kring komplexa hållbarhetsfrågor kan verka konfliktförebyggande genom att öka deltagares kunskaper och tillit. Samtidigt tycks det vara svårt att föra upp konflikter och spänningar till ytan. Det visar en ny rapport från Uppsala ...
-
Nordens forskare i utbildningsvetenskaper samlas i Uppsala
05 mars 2019
Uppsala universitets fakultet för utbildningsvetenskaper står i år som värd för den årliga nordiska forskningskonferensen Nordic, NERA. Drygt 700 deltagare deltar i konferensen den 6-8 mars. Föreläsningar av internationella forskare, liksom över 6...
-
Hållbar utveckling på Campus Gotland
21 februari 2019
Uppsala universitet har som ett av Sveriges lärosäten ett lagstadgat ansvar att verka för en hållbar utveckling. Campus Gotland vill bidra till det arbetet och utvecklar forskning, utbildning och samverkan med hållbarhetsfokus. För att presentera ...
-
"Samtalsserie uppskattad av publiken"
05 februari 2019
Under hösten 2018 genomfördes tre samtal mellan forskare och med publiken i olika angelägna samhällsfrågor. Samtalsserien fortsätter nu under våren 2019, vi kontaktade Anna Singer, ställföreträdande vicerektor för vetenskapsområdet för humaniora o...
-
Svårt för ungdomar att identifiera falska nyheter på nätet
30 januari 2019
Många svenska ungdomar har svårt att identifiera falska eller partiska nyheter från nätet. Det visar en ny studie publicerad av tidskriften Nordicom Review. De ungdomar som själva ansåg sig vara duktiga på att hitta information online var de som p...
-
Ödmjukhet är viktigt för förmågan till källkritik
10 december 2018
Bara en av tio kan skilja mellan nyheter och annonser på webben. Det är ett preliminärt resultat från en studie om digital källkritik, där kring 500 ungdomar och 1000 vuxna har testats. – Utbildning och vetenskaplig nyfikenhet är viktigt i kombin...
-
Tydlig antisvart rasism och diskriminering på arbetsmarknaden
16 november 2018
Afrosvenskar har väsentligt lägre bruttolön och disponibel inkomst än den övriga svenska befolkningen. De är överrepresenterade i lågstatusyrken och för dem som läser vidare efter gymnasiet och avslutar en treårig postgymnasial utbildning ökar ant...
-
Vaccin mot propaganda och fake news
13 november 2018
Forskare vid Uppsala universitet ska undersöka nya metoder för att öka den digitala källkritiska förmågan hos ungdomar.
-
Unesco-projekt ska stärka utbildning för hållbar utveckling i södra Afrika
13 november 2018
Unesco har beviljats 21,5 miljoner av Sveriges biståndsmyndighet SIDA för att tillsammans med Swedesd och en rad andra aktörer stärka utbildning för hållbar utveckling i tio länder i södra Afrika. Projektet pågår under perioden 2018-2021 och rikta...
-
Bidrag till forskning inom utbildningsvetenskap
01 november 2018
Vetenskapsrådet har beslutat om bidrag inom utbildningsvetenskap. Totalt beviljas knappt 167 miljoner kronor för åren 2018-2022. Av totalt 245 ansökningar beviljas 36 projekt.
-
Nya hedersdoktorer vid vetenskapsområdet för humaniora och samhällsvetenskap
24 oktober 2018
De nio fakulteterna vid Uppsala universitet har beslutat vilka de vill utse till hedersdoktorer detta läsår. Bland de nya hedersdoktorerna vid vetenskapsområdet för humaniora och samhällsvetenskap finns bland annat en debattredaktör och översättar...